Den senaste tiden har präglats av en blandning av ovisshet och visshet. Det som tidigare var ovisst präglas nu av mer visshet, det som tidigare fanns viss visshet i, präglas…
Den senaste tiden har präglats av en blandning av ovisshet och visshet. Det som tidigare var ovisst präglas nu av mer visshet, det som tidigare fanns viss visshet i, präglas nu av ovisshet. Livet och världen är spännande. 🙂
Valet i Sverige har skapat ovisshet på ett nationellt plan och på många håll också lokalt. Det som slog mig mest dagen efter valet var att ingenting hade förändrats. 🙂 Folk tog på sig byxor och gick till jobbet precis som vanligt. På kort sikt påverkar nationell ovisshet oss väldigt lite i vardagen, på lång sikt lite mer. Fast internationell ovisshet skapar nog mer oreda i slutändan, en internationell finanskris har mycket större effekt på våra dagliga liv än om det är blått eller rött styre. Jag tänker åtminstone försöka göra denna värld lite bättre oavsett vilken partifärg som styr. För bakom alla färgerna har vi fortfarande precis samma drivkrafter, oavsett om du är röd, brun eller blå. Som Dalai Lama sa när jag fick äran att lyssna på honom i veckan: Vi människor fokuserar för mycket på sekundära faktorer som nationsgränser, partitillhörighet och religion. Istället för att se alla våra likheter och fokusera på medmänsklighet. Han summerade hela grunden till att mitt företag finns till på ett briljant sätt. För när människan väl lyckades komma bortom hudfärger, då kom DISC och började sätta andra färger på folk. Det kan finnas en poäng med den, men bakom de färgerna har vi fortfarande samma drivkrafter och förhoppningar i livet. Och de tycker jag vi pratar för lite om.
Vi går istället över till vissheten som är mer på ett personligt plan. Efter att ha slutat min deltidstjänst på 75 % i Ronneby Kommun innan sommaren har min framtid präglats av ovisshet. Ni som följer bloggen vet att det inte har bekommit mig ett dugg, sommaren har varit härlig. Däremot har höstens intåg gjort att känslan av samhörighet och att få göra mer skillnad börjat saknas lite. Att vara ensamföretagare och boendes i en liten kommun som Sölvesborg är inte optimalt för samhörigheten. Jag önskar det fanns en plats att gå till varje dag, där jag fick träffa likasinnade. Jag har t.o.m drivit frågan när jag jobbade inom kommunen, att få till en sådan samlingsplats, men väldigt lite händer. Dessutom är inte min verksamhet på den nivån ännu, att jag kan leva fullt ut på det. Vilket är helt enligt plan, växa långsamt har funnits med sedan dag 1. Därför har jag sökt en del jobb under sommaren och början av hösten. Och i torsdags kom jag överens med Karlshamns Kommun om en deltidsanställning på 60 % i ett länsövergripande projekt. Vilket på många sätt är optimalt för att kunna bygga vidare på min egen verksamhet, samtidigt som jag får härliga kollegor att träffa några dagar i veckan. Plus att jobbet verkar rätt kul och har ett tydligt syfte att göra skillnad i människors liv och samhället som stort, som också går i linje med mitt eget syfte.
Förutom 60 % jobb och förhoppningsvis uppdrag som fyller mina andra 40 % kommer jag fortsätta mina studier i psykologi. Nu till hösten blir det arbetslivspsykologi, som ligger precis i linje med mitt eget område, organisationsutveckling och välmående. Vilket känns väldigt spännande!
Eftersom jag nu växlar upp mitt eget företagande finns det utrymme för fler roliga uppdrag! Vill du utvecklas, inspireras och bli lite lyckligare? Vill du att din verksamhet och din personal ska utvecklas, inspireras och bli lyckligare? Då är jag personen du ska kontakta för ett förutsättningslöst om vad jag kan bidra med till er!
Vi ses i en lyckligare och gladare morgondag!
Happy Cato





-Nu har 20 kronor ur kaffekassan försvunnit igen. Det är väl fasen att man inte kan lita på någon, sa Charlotta. Vi måste vidta åtgärder. Från och med nu skall alla dörrar låsas, endast behörig personal ska ha nyckel. Vi sätter uppe videokamera i kafeterian och varje morgon skall personalen lämna in sina ägodelar och stämmas av innan de går hem. Vi behöver ta kontroll över detta!
Jag hävdar ju att första steget till lycka är just upplevd kontroll. Därför kommer de allra flesta i en situation där de inte upplever kontroll att försöka skapa kontroll. Allt som oftast på fel sätt, genom att just överkontrollera och strypa utvecklingen. Vilket är förödande på både personliga, organisatoriska och samhälleliga plan. Upplevd kontroll handlar till största delen om din förmåga att välja attityd och väldigt lite om att skapa kontrollfunktioner. Donald skapar handelstullar för att han vill uppleva kontroll, inget annat. Det kan kännas skönt en natt eller två, men en dag vaknar han upp och inser att ekonomin stannat av. Vad gör han då? Försöker ta ännu mer kontroll… På samma sätt som den svartsjuke partnern börjar kontrollera och leta efter tecken. Och den andra partnern kommer känna sig kvävd. Och i stunden kan den svartsjuke känna sig lugn, hon hade inga konstiga sms i sin telefon. Men en dag vaknar han upp och hon är borta, för hon klarade inte av att bli kontrollerad. Det tog död på relationens utveckling. I både Donalds och den svartsjukes fall kommer de antagligen skylla på någon annan, det var inte deras fel att det gick som det gick. Från strategi 2 är det lätt att ramla in i strategi 1s offerkofta…